Dlaczego nasz program jest wyjątkowy?
Pedagogika Montessori odpowiada na potrzeby dzieci. Skupia się na dziecku i jego potrzebach, w perspektywie przygotowania go do samodzielnego życia, w zgodzie ze sobą.
Nie uczy wiedzy, lecz pokazuje, w jaki sposób wiedzę pozyskać i w jaki sposób wykorzystać ją do własnych potrzeb. Stawia na kreatywność, zamiast uczyć na pamięć. Uczy myślenia i radzenia sobie w zmieniającej się rzeczywistości, za każdym razem pozwalając samodzielnie rozwiązać napotkane problemy. Uczy młodych ludzi, jak radzić sobie w życiu i szukać odpowiedzi na stawiane pytania. Pielęgnuje i rozwija u dzieci poczucia obowiązku, poczucia własnej wartości, pewność siebie i samodyscyplinę. Pozwala doświadczać otaczający świat zmysłami, co pozwala dziecku go rozumieć. Pedagogika Montessori jest ponadczasowa, a przez to jak żadna inna wpisuje się we współczesne potrzeby edukacyjne.
Zajęcia odbywają się w dwóch językach. Dzieci spotykają się z językiem angielskim w trakcie zorganizowanych zajęć językowych oraz w różnych spontanicznych sytuacjach w ciągu dnia. Zajęcia w ciągu dnia prowadzone są przez nauczyciela polskojęzycznego i anglojęzycznego. Stałą częścią jest aktywność twórcza i edukacyjna z pobudzającym rozwój materiałem Montessori. Podstawy programowe wychowania przedszkolnego prowadzone są przez zajęcia tematyczne. W formie kilkudniowych projektów plastycznych, literackich, muzycznych, teatralnych. Pedagogika Montessori ma nieograniczone możliwości twórcze i poznawcze.
Program edukacyjny i wychowawczy oparty jest na podstawie programowej MEN.
Tak zwane dzieci montessoriańskie są:
- skoncentrowane na swoich zadaniach
- dążące do samodzielności
- budujące wiarę w siebie
- z ufnością patrzące na świat
- są odpowiedzialne
- umiejące współczuć drugiemu
- chętne do pomocy
- wykazujące się dużą inicjatywą społeczną
- to dzieci pełne cierpliwości
- niepoddające się w swoich staraniach
- dzieci, które wiedzą czym jest szacunek i honor i umiejące to wyrazić wobec siebie i innych
Nauczanie tradycyjne | Nauczanie w systemie Montessori |
---|---|
Nauczyciel pełni rolę osoby dominującej | Nauczyciel jest pomocnikiem dziecka |
Podział dzieci na grupy wg wieku | Grupy mieszane |
Dominuje nauczanie w grupach | Dominuje nauczanie indywidualne |
Nauczyciel narzuca dyscyplinę | Dziecko uczy się samodyscypliny |
Tempo nauki jest określone przez grupę | Dziecko uczy się w swoim rytmie |
Edukacja odbywa się wg określonego planu zajęć | Dziecko samo wybiera pracę którą wykonuje |
Dziecko musi się podporządkować ustalonemu z góry planowi czasowemu | Dziecko zajmuje się pracą tak długo jak chce |
Błędy dziecka są poprawione przez nauczyciela | Za pomocą materiału dydaktycznego dziecko samo rozpoznaje swoje błędy |
Bardzo mały nacisk na naukę higieny życia | Program nakierowany na naukę higienicznego stylu życia np. wycieranie stołu |
Nauczyciel prowadzi dziecko w procesie poznania | Dzięki odpowiedniemu materiałowi dydaktycznemu dziecko samo poznaje otoczenie |
Dziecko ma wydzielone miejsce. Powinno uważnie słuchać i uczestniczyć w zajęciach grupowych | Dziecko może pracować w dowolnym miejscu klasy, przemieszczać się i rozmawiać z innymi |
System kar i nagród | Brak systemu oceniania. Odzwyczajanie od nagrody i kary, dzięki czemu następuje naturalny rozwój i kształtowanie się wewnętrznej samodyscypliny dziecka |
Niewielki nacisk na rozwój sensoryczny | Szeroki wachlarz pomocy sensorycznych, za pomocą, których dziecko rozwija wszystkie swoje zmysły i myślenie przestrzenne, niezbędne do matematyki |
Brak „lekcji ciszy”. | Rozwijanie poszanowania dla pracy własnej i innych przez tzw. „lekcje ciszy”. |